POSTKORT FRA MALLORCA: Sweaty Betty

Her er altså herligt, her på Mallorca ☀

… og der er i den grad dømt ferie på madfronten. Jeg drikker fløde i min kaffe i stedet for mælk, jeg indtager helst alkohol i én eller anden form dagligt – helst G&T, rødvin eller Sol med lime og jeg søber i Häagen Dazs (den med mynte og lime), når nu vi ikke kan få det i Danmark. Eller kan vi? 😮 Jeg har aldrig set det nogen steder.

Så den dér form, der aldrig rigtig nåede at blive strandklar, når vist heller ikke at blive helt klar til håndboldsæsonen her primo august. Ikke, at jeg ikke laver noget. Jeg nyder faktisk virkelig mine eftermiddagstræninger på terrassen, når skyggen har indtaget den, og temperaturen daler mod de 25 grader. Følger du med her, ser du beviset, og måske du endda også føler dig inspireret til, hvordan du selv nemt kan komme i gang. Det behøver ikke være så uoverskueligt. Jeg har ikke de store krav, når jeg træner på ferier. Og det er bestemt heller ikke altid, at jeg gider, skal det altså lige siges! Men på ferier som denne, hvor vi er i en privat bolig uden de store planer, kan jeg godt lide et lille svedigt afbræk i ny og næ som kontrast til den afslappede stil, vi ellers kører med solbadning, middagslure og lidt for meget lidt for god mad – og den føromtalte dertilhørende alkohol.

Vigtigst for mig er, at det skal være nemt og overkommeligt at træne, når jeg er på ferie (men egentlig også generelt). Og i år lader det til, at stilen med ‘5 runder á…’ fungerer meget godt for mig, for så slipper jeg for at skulle finde på alt mulig fancy hver gang. Typisk udvælger jeg seks øvelser – halvdelen for pulsens skyld og halvdelen er styrkeprægede. Eller det er nok nærmere udholdenhedstræning det meste, for jeg tror ikke, det er tungt nok til at kunne blive kaldt styrketræning. Pulsdelen ligner ofte sig selv; noget med at inddrage ben og balder og måske gerne nogle reaktionsøvelser. Jeg synes, det er svært at komme udenom de muskelgrupper, hvis man gerne vil have pulsen til virkelig at brage i vejret?

Det er uden vægte. Eller det vil sige, at jeg i svigerfars garage fandt et sæt håndvægte, så dem har jeg inddraget et fåtal af gange, men de fleste af de øvelser, jeg kører, er med egen kropsvægt, elastik, vaskeklud (den er god nok, se bare et forslag her) eller træningsbænk. Det er faktisk skægt og udfordrende at skulle tænke kreativt i forhold til, hvordan man kan ramme de muskler, man vil ramme med de få remedier, man har. Synes jeg … men jeg er måske også nørd qua mit uddannelsesvalg (fysioterapeut) samt min generelle interesse for træning. Særligt min til ferien nyindkøbte elastik bliver jeg gladere og gladere for, og det til trods for, at jeg altid har hadet elastiktræning. Det er kedeligt, og jeg har nok mest forbundet det med stabilitetstræning for skulderen – noget, man ikke kan komme udenom at skulle fokusere på, når man har været håndboldspiller.

Et par forslag til overkommelige ferie-WODs får du her. Forstår du ikke navnet på øvelserne (fuldt forståeligt; de hedder mange mærkelig ting, og nogle navne er måske endda selvopfundne), smut da forbi min instagramprofil og se videoerne igennem. Her lægger jeg dem ofte op. Og slutteligt føler jeg mig nødsaget til lige at gøre opmærksom på, at jeg som altid med det her snak om træning “ikke har noget at have det i”. Jeg er ikke (færdig)uddannet (endnu), og alt er blot skrevet på baggrund af viden og erfaringer, jeg har tilegnet mig fra egen interesse inden for emnet.

There, here they come…

WOD #1

Se video her

5 runder á

– 12 jumping squat

– 12 skuldertræk m. elastik

– 16 jumping lunges

– 10 biceps curl m. elastik

– 1 sidewalk m. elastik

– 10 hand release push ups

WOD #2

Se video her

5 runder à

– 20 høje knæløft m. elastik h/v

– 12 bulgarian split squat h/v

– 12 jumping jacks m. hop

– 10 pushups på bænk

– 20 tabs på bænk h/v

– 10 push press m. vægt

 

1 comment / Add your comment below

Skriv et svar