MIT VÆGTTAB – INTRODUKTION

Jeg har påbegyndt denne lille indlægsserie for at kunne følge med i, hvordan mit vægttabsprojekt skrider fremad. En slags dagbog gætter jeg på, som måske også kan være til inspiration for andre. I februar 2013 indgik jeg et væddemål med min svigerfar (Brian), om hvem af os, der kunne tabe os mest procentvis inden skiferien 2014 – den finder sted i uge 7 år 2014. Jeg ved ikke, hvorfor Brian indgik det, men jeg havde personligt længe haft planer om, at der skulle ske noget nyt på sundhedsfronten, og hvad ellers end lidt konkurrence kunne motivere mig, tænkte jeg 🙂

Om præcis to måneder fra i dag af slutter væddemålet, og jeg har hverken råd til at tabe det på den ene eller anden måde. Jeg nægter at lade min kære svigerfar vinde håneretten (nok mest fordi jeg ved, at han vil bruge den flittigt)! For at psyke ham ekstra, har jeg fortalt ham om BBB – the Beat Brian Bet 😉



Motivation
Let’s face it.. jeg har ikke rigtig taget ordentlig stilling til, hvilke dele af mit liv der skal ændres, hvis jeg skal vinde det væddemål, og hvis jeg skal ned i vægt. Jeg vil da – og har længe – gerne villet tabe mig, men jeg må nok også erkende, at motivationen ikke heeelt har været der, siden jeg ikke rigtig har gjort noget ved det. Jeg har dage hvor jeg tænker ‘nu skal det ske’ og dage hvor jeg smider det hele på gulvet. Men jeg har heller ikke lagt nogle deciderede planer, og så er det jo svært at holde en god stil.

Nu skal det være, og nu er det nærmest blevet et lille projekt for mig – at se hvilken transformation jeg egentlig kan gennemføre på de første 8 uger, indtil væddemålet er slut. Jeg vil gerne understrege at denne “kur” jeg har tænkt mig at følge ikke er én, jeg har tænkt mig at fortsætte på, når først væddemålet er overstået. Jeg har også læst mig frem til, at kroppen heller ikke har godt af den i længere tid. Denne kur skal udelukkende køre i to måneder.. og så må vi se, hvad der skal ske derfra 🙂



Hvordan skal vægttabet forløbe
Inspirationen har jeg hentet forskellige steder fra, men har valgt især at følge Jacob Søndergaards program, som du kan få tilsendt gratis her. Programmet hedder egentlig ‘sixpack på 6 uger’, men jeg tror, at jeg kan bruge størstedelen af principperne til mit (forhåbentligt) hurtige, effektive, vægttab. Vær lige opmærksom på, som Jacob også skriver, at programmet er udformet til dig, der gerne vil i form hurtigt og ikke har brug for en introduktionsperiode. Nok dermed også sagt, at det er til dig, der er vant til at træne. Det er ikke alle principper, Jacob beskriver, jeg kan efterleve, men jeg vil prøve især at efterleve disse


Kost

  • Protein, protein, protein – morgen, middag, aften
  • Alle grønne grøntsager, der knaser og gror over jorden
  • Æg med blomme
  • 3 L vand dagligt
  • Proteinpulver opblandet i vand efter hvert træningspas
  • Cheat-meal én aften om ugen
  • Vitaminpiller + HUSK-fibre hvis det bliver nødvendigt


Træning
  • 3-4 gange ugentligt: 5 min. ledopvarmning + 20 min. AMRAP: skift mellem 20 swings og 1 H/V getup
  • 10 armbøjninger så ofte som muligt hver dag i hele perioden*
  • Cykle i skole
  • Trapper frem for elevator
* antallet er armbøjninger er individuelt. Læs mere i kompendiet


Nu glæder jeg mig til at se hvordan det skrider fremad og om der skal justeres på det ene eller andet i løbet af forløbet. Og ikke mindst til at se, hvor hårdt det bliver! 😮

Har du afprøvet Jacobs træningsprogram, vil jeg også meget gerne høre om dine erfaringer!

Skriv et svar